Inwoners en organisaties staan centraal in onze dienstverlening
Daarvoor hebben we ons in 2022 gericht op vier verschillende bewegingen:
- Verbetering dienstverlening
Hierover staat meer vermeld in programma 9.
- Transformatie Sociaal domein
In programma 6 leest u wat we deden voor de transformatie in het Sociaal Domein, de acties die voortvloeien uit het beleidsplan Sociaal domein.
- Transformatie Ruimtelijk domein
Wat we deden ten behoeve van de transformatie Ruimtelijk Domein en de implementatie van de Omgevingswet leest u in programma 8.
- Verbetering bedrijfsvoering
a. Procesgericht werken
De werkprocessen voor de invoering van de Omgevingswet zijn in concept klaar en beschikbaar gesteld voor het oefenen door en trainen van medewerkers.
b. integraal en gestructureerd verbeteren
We versterken participatie door tools te ontwikkelen voor participatie: zowel voor medewerkers als extern voor initiatiefnemers die in het kader van de Omgevingswet het initiatief nemen voor participatie.
c. Optimaliseren van de systemen
We werkten voor het eerst met het E-HRM systeem AFAS. We bouwden en optimaliseerden verschillende werkprocessen, zoals het indiensttredingsproces. We sloten aan op Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en schaften alle benodigde software aan. We zijn ons bewust van de frauderisico’s die de gemeente loopt en bespreken dit thema periodiek. De gemeente heeft een frauderisicoanalyse opgesteld en concludeert dat de belangrijkste risico's zijn ondervangen door de inrichting van de administratieve organisatie. We hebben geen concrete aanwijzingen of vermoedens dat zich fraudes hebben voorgedaan in het afgelopen boekjaar.