Er kwamen 200 bezwaarschriften binnen
Dat is exclusief de ongeveer 950 bezwaren naar aanleiding van gemeentelijke belastingen en WOZ. Van de binnengekomen bezwaren had 50% betrekking op de was- en strijkservice, 8% op andere WMO-besluiten, 14% op omgevingsvergunningen, 7% op handhavingszaken en 6% op energietoeslagen.
We behandelden 208 bezwaarschriften
Dat is bijna 60% meer dan in 2021. Deze toename is het gevolg van het grote aantal bezwaarschriften die betrekking hadden op de was- en strijkservice (101). 28 bezwaarschriften zijn afkomstig uit 2021. Na pre-mediation, waaronder nieuwe besluitvorming bij met name de was- en strijkservice, zijn er 130 ingetrokken. De behandeling van 20 bezwaarschriften is doorgeschoven naar 2023.
De gemiddelde doorlooptijd van de bezwaren is toegenomen van 14 weken in 2021 naar 16 weken in 2022
Dit is vooral het gevolg van het grote aantal bezwaren dat betrekking had op de was- en strijkservice. In veel gevallen was extra onderzoek nodig. Dat leidde als vanzelf tot een toename van de doorlooptijd. Zonder de bezwaren over de was- en strijkservice is de gemiddelde doorlooptijd 13,5 weken.
Het percentage afgehandelde bezwaren binnen 12 weken is ten opzichte van 2021 (25%) verbeterd
Zonder de bezwaren over was- en strijkservice komen we uit op 42% binnen 12 weken. Het grote aantal bezwaren dat is ingediend tegen was- en strijkbesluiten, had invloed op de doorlooptijden van de andere bezwaarschriften. We kunnen per zitting 4 bezwaren behandelen. Daardoor verschuift de behandeling van andere bezwaren verder in de tijd. We zien dat het percentage bezwaarschriften dat we binnen 18 weken afhandelden meer overeenkomt met de raming (zonder was- en strijk is dit 75%). Dit is wel lager dan het percentage in 2021, dat was namelijk 83%.
Niet verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2022 | Verwacht resultaat | Behaald resultaat |
---|---|---|---|
Behandelen bezwaarschriften | Afhandeling bezwaren binnen 12 weken | 60% | 33% |
Afhandeling bezwaren binnen 18 weken | 80% | 62% |
We handelden bijna 95% van de klachten informeel af
In 2022 zijn de klachten in 94,7% van de gevallen informeel afgehandeld. Bij twee klachten besloten we de klacht voor advies voor te leggen aan de onafhankelijke klachtadviescommissie. Drie klachten waren op 31 december 2022 nog in behandeling.
Volgens de Algemene wet bestuursrecht gaat het bij klachten om handelingen of gedragingen van medewerkers of bestuurders van de gemeente. Er werden in 2022 39 klachten bij het college ingediend (2021: 44). De klachten hebben vooral betrekking op de teams die het meeste in contact staan met inwoners: Sociaal Domein (25,7%), Openbare Ruimte en Vastgoed (23,1%), het Klant Contact Centrum (23,1%) en Veiligheid, Toezicht en Handhaving (10,3%).
Niet verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2022 | Verwacht resultaat | Behaald resultaat |
---|---|---|---|
Klachten | Percentage klachten dat informeel wordt afgehandeld | >90% | 94,7 |
Verzoeken om informatie handelen we snel af
Lees verder opWob/Woo-verzoeken.