Verschillende wetten leggen ons verplichtingen op en hebben gevolgen voor onze organisatie
De Archiefwet schrijft voor dat de overheid haar informatie op een goede manier bewaart. De nieuwe Archiefwet treedt na verwachting in januari 2024 in werking.
Wet digitale overheid
De Wet digitale overheid bepaalt dat wij als gemeente de zorgplicht hebben dat Nederlandse burgers en bedrijven veilig en betrouwbaar bij ons kunnen inloggen. De wet bevat afspraken op Europees niveau en bepaalt dat wij verplicht zijn om betrouwbare identificatiemiddelen te gebruiken om toegang te geven tot onze digitale dienstverlening. Dit is uitgewerkt in de Europese verordening Electronic Identities And Trust Services (eIDAS). Een onderdeel van de verordening is het grensoverschrijdend gebruik van Europees erkende inlogmiddelen.
Ter voorbereiding op de verordening analyseerden en waar nodig pasten we onze producten en diensten aan. Op basis van een risico-inventarisatie besloten we om hier op dit moment geen prioriteit aan te geven. De hoge kosten, het feit dat we zelf verbindingen tussen de softwarepakketten moeten regelen en het feit dat we verwachten dat er geen/weinig vraag zal zijn van burgers en bedrijven in onze gemeente gaven de doorslag.
Grip op informatie
Actuele, betrouwbare en toegankelijke informatie zorgt voor een goede dienstverlening. We startten met het inzichtelijk krijgen van alle gemeentelijke informatie, waar deze wordt gebruikt, opgeslagen en gedeeld. We maakten afspraken en belegden de verantwoordelijkheid.
Stapsgewijs ontwikkelen we een nieuwe, toekomstbestendige gemeentelijke ICT infrastructuur
Lees verder opStapsgewijs ontwikkelen.
Goede informatievoorziening biedt ondersteuning aan de organisatie bij het informatie gestuurd werken
Voor informatie gestuurd werken heeft de gemeente een datapakhuis waarmee dashboards en rapportages kunnen worden ontwikkeld. We brachten gegevens bij elkaar in bruikbare dashboards. In de informatiewinkel zijn inmiddels 94 dashboards en rapportages beschikbaar gesteld aan het management en medewerkers ter verbetering van de sturingsmogelijkheden. Ook voor de telefonische bereikbaarheid voor onze inwoners stelden we in 2022 rapportages beschikbaar waar we op kunnen sturen.