9. Bestuur en ondersteuning

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Een betrouwbaar, transparant en professioneel bestuur (doel 1)

  • We screenden nieuwe wethouders op integriteit.
  • We organiseerden een bijeenkomst over integriteit voor de raad om bewustwording te vergroten.
  • Voor de gemeenteraadsverkiezingen stelden we stembureaus in, wierven en instrueerden we stembureauleden, verzorgden verkiezingsmaterialen en communicatie etc. Om de verkiezingen voor de Provinciale Staten en waterschapsverkiezingen in 2023 goed te laten verlopen startten we met de voorbereidingen.
  • We organiseerden een informatieavond voor alle raads- en PA leden. Om kennis te maken met de werkzaamheden van de organisatie.Ook de leden van het college raakten snel na de verkiezingen bekend met hun portefeuilles en specifieke dossiers.

Een betrouwbare sterke partner in de regio (doel 2)

  • In het najaar stemde de gemeenteraad in met een vernieuwde regionale agenda van de Groene Metropoolregio voor de periode 2023-2025. Deze agenda borduurt voort op de agenda van het jaar ervoor. In onze zienswijze benadrukten we dat we actief willen deelnemen aan alle opgaven van de Groene Metropoolregio.
  • Aan de hand van de portefeuilleverdeling binnen de Groene Metropoolregio en het coalitieakkoord bepaalden we waar de inzet voor de Groene Metropoolregio het meeste prioriteit en effect heeft. Bestuurlijk-ambtelijke afstemming over de invulling van deze prioriteiten loopt door.
  • Onze prioritering vond plaats in samenwerking met de gemeente Overbetuwe. Zowel ambtelijk als bestuurlijk werkten we nauw samen. De Strategische agenda Middengebied vormde hiervoor het vertrekpunt. We namen actief deel in regionale overleggen.
  • De voorbereiding en behandeling van de P&C-documenten van de verbonden partijen deden we in onderling overleg met de andere deelnemende gemeenten.
  • We startten de evaluatie van de verbonden partij VGGM- onderdeel Brandweer op. De afronding en besluitvorming hierover vind plaats in het eerste half jaar van 2023.

Inwoners en organisaties staan centraal in onze dienstverlening (doel 3)

  • Het klantbelevingsonderzoek ‘Waar staat Lingewaard’ dat we in 2021 onder alle inwoners van Lingewaard uitvoerden, vormden we om tot een continu onderzoek digitale dienstverlening. Daarmee starten we in 2023.
  • We richtten een online team op om onze service via de digitale kanalen integraal te verbeteren. We startten met een gebruikersonderzoek naar onze website.  
  • In het kader van de digitalisering van onze dienstverleningsprocessen verlengden we de pilot van iRijbewijzen. 49% van de aanvragen werd online gedaan. De pilot iReisdocumenten rondden we succesvol af. We gingen door met het digitaal aanbieden van de mogelijkheid om reisdocumenten aan te vragen. 35% van de aanvragen kwam via de website binnen. We startten met iHuwelijken. Ruim 92% van de meldingen huwelijk en geregistreerd partnerschap ontvingen wij online.  
  • Onze openbare bestuurlijke informatie maakten we beter toegankelijk door deze zowel te plaatsen in ons eigen gemeenteblad, als op de website voor de landelijke formele bekendmakingen.
  • We legden brieven en teksten voor aan het lezerspanel. Opmerkingen van het lezerspanel nemen we mee in het verbeteren van onze teksten en delen we ook met de betrokken collega's om het communiceren in duidelijke taal te stimuleren.
  • We lieten onze website opnieuw testen op toegankelijkheid. Met de uitkomsten van het onderzoek kunnen we onze website verder verbeteren. Uit de resultaten blijkt dat we voldoen aan de wettelijke verplichting omdat we een toegankelijkheidsverklaring hebben ontvangen.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 11:58:44 met de export van 07/05/2023 11:11:13