6. Sociaal domein

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Wmo

  • We startten het onderzoek naar algemene voorzieningen voor dagactiviteiten;
  • We werkten hard aan het thema eenzaamheid. Door actieve werving vonden meer ouderen de weg weer terug naar aantrekkelijke activiteiten in de verschillende woonkernen. Stichting Welzijn Lingewaard en Seniorennetwerk Lingewaard werkten daarvoor samen om ouderen te bereiken met ouderenadviseurs;
  • Ondanks de coronaperiode ging het in Gendt en Bemmel goed met het vrijwilligersvervoer. Voor Huissen keken we naar mogelijkheden om dit te organiseren;
  • We organiseerden de training “Samen Dementievriendelijk” voor onze inwoners. We deden regionaal samen onderzoek naar de behoefte aan dagactiviteiten voor dementerenden;
  • We startten een pilot met een strippenkaart voor respijtzorg. We evalueren deze pilot in 2023;
  • We vereenvoudigden de aanvraag van het mantelzorgcompliment door de aanvraagperiode te verruimen en door het aanvraagformulier makkelijker te maken;  
  • In het najaar evalueerden we de inzet van de wijk-ggz. De wijk-ggz bleek een belangrijke schakel tussen veiligheid, ggz en het sociaal domein;
  • In mei opende het Zilverhuus officieel haar deuren. De inwoners van de Zilverkamp realiseerden hun wens om een huiskamer/ontmoetingsplek in de wijk op te zetten. In het Zilverhuus is er onder andere een open inloop voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid. De open inloop draait met de inzet van vrijwilligers en/of ervaringsdeskundigen en biedt ruimte voor lotgenotencontacten en psycho-educatie;
  • We formaliseerden de samenwerking binnen onze lokale zorg- en veiligheidsstructuur met onze partners met een convenant. Zo kunnen we informatie op een goede manier met elkaar delen;
  • We bereidden de decentralisatie van Beschermd Thuis conform de regionale samenwerkingsafspraken en convenant verder voor. Het doel is om vanaf 2024 Beschermd Thuis decentraal uit te kunnen voeren. 2023 is daarvoor een overgangsjaar.

Participatie  

  • We startten met de implementatie van de Participatierotonde, waarbij we alle afslagen betrokken. Dit deden we in afstemming met onze samenwerkingspartners en rekening houdend met regionale afspraken. We kwamen erachter dat het met deze implementatie niet mogelijk was om alleen de focus te houden op uitkeringsgerechtigden die binnen een jaar aan het werk kunnen;
  • We stimuleerden werkgevers met instrumenten zoals proefplaatsing, jobcoaching en  loonkostensubsidie. Om zo kandidaten uit het landelijke doelgroepenregister een kans te geven;
  • We realiseerden een passende werkplek voor inwoners met een advies indicatie beschut werk. Het leidde daarbij in de praktijk niet altijd tot een beschut werk-werkplek, maar wel tot een passende werkplek voor de inwoner;
  • Met regionale mobiliteitsteams, inzet vanuit het WSP en de afronding van het project ESF REACT-EU spanden wij ons gericht in om meer kwetsbare werkzoekenden aan het werk te helpen en uitvoering te geven aan COVID-19 maatregelen. Het ESF REACT-EU project was een Europees gesubsidieerde regionaal gezamenlijke aanpak gericht op het aan het werk helpen en houden van kwetsbare werkenden. In het bijzonder gericht op kwetsbare werkenden vanwege COVID-19;
  • We startten met de uitvoering van de nieuwe Wet inburgering. We boden 24 nieuwe Lingewaarders een passend inburgeringsaanbod;
  • We hebben 86 statushouders gehuisvest. Hiermee hebben we de achterstand voor een groot gedeelte ingehaald.

Jeugd (doel 3)

  • We spraken samen met diverse partners uit de jeugdbeschermingsketen een nieuwe werkwijze af voor onze meest kwetsbare jongeren en implementeerden deze. We deden dit vanuit de Gelderse Verbeteragenda;
  • We sloten een overeenkomst met Onze Huisartsen. Zij gaan voor ons, bij alle huisartspraktijken die dit wensen, een Praktijkondersteuner Jeugd aanstellen. Hiermee verbeteren we de samenwerking tussen huisartsen en de gemeentelijke toegang;
  • We voerden zowel ambtelijk als bestuurlijk verkennende gesprekken met het basisonderwijs en samenwerkingsverband Passendwijs. Dit ging over de manier waarop we jeugdhulp binnen het onderwijs kunnen inzetten (bijvoorbeeld m.b.v. onderwijsassistenten);
  • Op alle basis- en voortgezet onderwijsscholen en (gesubsidieerde) kinderopvang zijn sinds dit jaar gezinscoaches actief. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor zowel ouders als leerkrachten bij vragen op het gebied van opgroeien en opvoeden;
  • We rondden het eerste traject ‘Young Leaders’ in het kader van Maatschappelijke Diensttijd (MDT) af. De jongerenwerkers zijn opgeleid om dergelijke trajecten te mogen begeleiden. Netwerkpartners zijn enthousiast en verwijzen jongeren door naar SWL;
  • We boden ouders in scheiding vanuit Rijnstad mediation aan en gaven trainingen voor kinderen van gescheiden ouders;
  • Landelijk was het streven om begin dit jaar de Hervormingsagenda Jeugd vast te stellen. Deze agenda is echter nog niet vastgesteld aangezien er nog geen financiële overeenstemming is bereikt. Om deze reden hebben we hier nog geen uitvoering aan kunnen geven;
  • Wat deden we extra:
    • We organiseerden samen met de samenwerkingspartners op het gebied van Opvoeden en Opgroeien diverse netwerkbijeenkomsten.

Armoedebeleid (doel 1, 2 en 3 )

  • Onder begeleiding van de HAN vonden in de kern Gendt themabijeenkomsten 'Ontmoetingen' plaats om bewustwording van de impact van armoede te vergroten;
  • In november stelde het college een plan van aanpak vast met daarin onder andere de verruiming van de meedoenregeling, een tijdelijke uitbreiding van het maatwerkfonds voor lage inkomens en een verhoogde subsidie voor Stichting Leergeld en de Voedselbank. Hiermee staken we ook extra energie in kinderen die in armoede opgroeien en speelden we proactief in op behoeften van de doelgroep;
  • We gingen verder met vroegsignalering van schulden. In samenwerking met onze 25 signaalpartners kwamen er ruim 65 meldingen binnen die opgepakt zijn in het kader van vroegsignalering. Rijnstad voert dit uit;
  • Wat deden we extra:
    • We werkten regionaal samen aan de pilot "projecten schuldenaanpak" van de rechtbank Gelderland. Deze pilot is gericht om mensen die moeten voorkomen bij de rechter gelijk in contact te brengen met een schuldenfunctionaris als dit nodig is. De rechtbank maakt in 2023 regulier beleid na aanleiding van deze pilot;
    • Vanuit de afhandeling van de toeslagenaffaire bood Rijnstad ondersteuning aan onze inwoners. Er was aan het eind van het jaar nog sprake van zes lopende casussen. In twee huishoudens hebben we als gemeente financiële ondersteuning op maat geboden.

Beleidsplan Sociaal Domein (doel 1, 2 en 3)

  • We werkten met onze samenwerkingspartners aan de vijf thema's (Opgroeien en opvoeden, Gezond en gelukkig ouder worden, Uit de verwarring, Aan het werk en Nieuw in Lingewaard) vanuit ons beleidsplan sociaal domein. Een doorlopende actie gedurende de looptijd van het beleidsplan;
  • De acht beloften vormden de basis voor iedere beleidsbeslissing in het sociaal domein. Op het gebied van ervaringsdeskundigheid volgden we een training hoe van ervaringsdeskundigheid gebruik te maken. Bij het thema 'Uit de verwarring' en in het Oekraïne team, en bij het schrijven van de Lokale Inclusieagenda maakten we gebruik van ervaringsdeskundigen. We startten met de voorbereiding van een voorstel om laagdrempelige ondersteuning in de buurt structureel op te nemen in onze toegangsstructuur en ons voorzieningen aanbod in het project ‘Versterking sociale basis’;
  • De consulenten zijn getraind in het toepassen van de omgekeerde toets. We troffen voorbereidingen voor het vaststellen van de omgekeerde verordening, gepland voor besluitvorming in mei 2023;
  • We startten met het schrijven van de Lokale Inclusieagenda. Omdat we de agenda schrijven in samenwerking met ervaringsdeskundigen en partners duurt het proces langer dan gedacht;
  • Wat deden we extra:
    • We startten een projectteam Oekraïne op. Hierin droegen wij zorg voor de vluchtelingen vanuit Oekraïne.

Taskforce Sociaal Domein (doel 4)

  • We informeerden u over de voortgang van de Taskforce. We stelden een afsluitend jaarverslag op en bereidden de evaluatie en een vervolg van de Taskforce voor. Deze stukken worden in 2023 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Leefbaarheid (doel 5 en 6)

  • We startten de actualisatie van het beleid "Ruimte voor inwonersinitiatieven". We haalden informatie op bij de wijkorganisaties en bespraken de werkwijze voor het vervolg rondom het overkoepelende onderwerp van "participatie";
  • We boden het succesvolle 'Lingewaard Doet' aan in Doornenburg en Huissen;
  • De bewonersgroepen met een dorps- en wijkontwikkelingsplan werkten op zaterdag 24 september mee aan de Prachttoer van de provincie Gelderland. De locaties die bezocht zijn waren: de Zilverkamp en de wijk 't Zand in Huissen en Doornenburg;
  • Via nieuwsbrieven informeerden deze bewonersgroepen inwoners over hun activiteiten.

Opvang Oekraïners

  • De oorlog in Oekraïne leidde tot de komst van Oekraïense ontheemden naar onze gemeente. Sinds maart vingen wij 170 vluchtelingen op. Op peildatum 16 december huisvestten we 159 Oekraïners in de gemeente: 116 in de gemeentelijke opvanglocaties en 36 bij particulieren. We hebben vier opvanglocaties gerealiseerd, namelijk twee in Huissen en twee in Bemmel. Een vijfde locatie is in voorbereiding. Naast de huisvesting hebben we veel geregeld rondom zorg, onderwijs, taallessen, vervoer, leefgeld en werk;
  • De gevraagde werkzaamheden voeren we uit binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 11:58:44 met de export van 07/05/2023 11:11:13