2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Bereikbaarheid (doel 1)

  • In samenwerking met de Groene Metropoolregio, provincie en buurgemeenten zijn we met een verkenning gestart naar mogelijkheden voor een snelfietsroute tussen Huissen-centrum via de Zilverkamp naar Arnhem-zuid. Ook loopt regionaal de Gebiedsaanpak A325/N325;
  • De provincie Gelderland heeft de noodconcessie voor het openbaar vervoer met twee jaar verlengd vanwege de financiële problemen in het openbaar vervoer. Daarom hebben we de voorbereidingen voor een nieuwe OV-concessie niet opgestart;
  • Realisatie van het doortrekken van de A15, inclusief de snelfietsroute SFR15, wacht nog op een uitspraak van de Raad van State. De tussenuitspraak van april 2023 geeft duidelijkheid over de  gebruikte rekenmethode m.b.t. stikstof maar nog niet over het hele tracébesluit;
  • In juli 2022 hebben we op grond van een verkeersstudie en de reactie van het wijkplatform besloten om af te zien van een tweede ontsluiting van de wijk Essenpas voor gemotoriseerd verkeer;
  • We hebben het ontwerpbestemmingsplan voor de Dorpensingel in procedure gebracht. Hierop zijn meerdere zienswijzen ingediend.

Uitvoering maatregelen uit het Maatregelenprogramma GMP+ (doel 2, 3 en 4)

  • In februari 2022 heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsvisie Lingewaard vastgesteld. Dit betreft een visie op de mobiliteit in Lingewaard voor de lange termijn;
  • In het kader van het Maatregelenprogramma GMP-plus hebben we twee verkeersonderzoeken uitgevoerd. Dat zijn het verkeersonderzoek rotonde Stadswal – Van Voorststraat – Langekerkstraat en het verkeersonderzoek Fietsinfrastructuur Lingewaard;
  • Ontwerpschetsen van zeven infrastructurele projecten uit de top 10 van het Maatregelenprogramma GMP+ hebben we voorzien van globale kostenramingen. Dit is aangeboden aan de raad. De raad heeft de benodigde middelen (€ 11.258.000) beschikbaar gesteld voor de voorbereiding en uitvoering van deze projecten;
  • We zijn gestart met planvoorbereiding van de eerste infrastructurele projecten uit de top 10 van het Maatregelenprogramma GMP+. Dit betreft de uitwerking van de variant ‘Groot onderhoud’ voor de bochten van de Karstraat en de aanpak van de rotonde Stadswal-Huismanstraat-Helmichstraat;
  • We hebben de projecten Aanpak Kapelstraat (Gendt) en Aanpak Nielant-Wagenweg (Huissen) uitgevoerd. Hierbij is het kruispunt Kapelstraat-Hegsestraat-Dorpstraat en de fietsoversteekplaatsen van de Nielant veiliger gemaakt.

Stimuleren OV en fiets (verminderde verkeersdruk en duurzame mobiliteit) (doel 4)

  • Fietsgebruik hebben we gestimuleerd door op zeven locaties in Lingewaard oplaadpalen voor E-bikes te plaatsen en ruim vijftig fietsparkeervoorzieningen (fietsnietjes) te plaatsen in de kernen van Angeren en Doornenburg;
  • Binnen het project Aanpak Nielant-Wagenweg hebben we een nieuw fietspad aangelegd tussen de Wagenweg en de Nielant ter hoogte van de Schaapsdam. Hierdoor is er een veilige en aantrekkelijke fietsroute gecreëerd in de omgeving van het winkelcentrum de Brink;
  • In 2022 hebben we het elektrisch rijden gestimuleerd door de openbare laadinfrastructuur uit te breiden met 19 oplaadpalen in Lingewaard.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 11:58:44 met de export van 07/05/2023 11:11:13