Wijzigingen risico’s t.o.v. programmabegroting 2023
Ten opzichte van de programmabegroting 2023 zijn er een aantal wijzigingen in de risico’s met een risicoscore van 15 of hoger zichtbaar. Zie hiervoor de beschrijving in de vorige paragrafen. De wijzigingen in de overige risico’s worden hieronder nader toegelicht:
- In de paragraaf grondbeleid is de Algemene Reserve Grondexploitatie opgenomen. Deze vormt een buffer voor de financiële risico's die samenhangen met de grondexploitaties. Enkele risico’s zoals benoemd in de Programmabegroting 2023 worden daarom nu niet langer (dubbel) benoemd in deze paragraaf. Hiermee wordt tegengegaan dat voor deze risico’s zowel de algemene reserve als de algemene reserve grondexploitatie als mogelijke dekking wordt gebruikt;
- Het risico van de bodemverontreiniging brandweerkazerne Gendt is komen te vervallen omdat de grond inmiddels is gesaneerd;
- Het risico van schadeclaims is verkleind. In de afgelopen jaren is rekening gehouden met de BTW-claim op onze verzekeraar. Eind 2022 is deze claim afgewikkeld;
- Voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Agropark III wordt voor glastuinbouw gereserveerde ruimte ingewisseld. De provincie heeft schriftelijk bevestigd onder welke voorwaarden Agropark III kan worden ontwikkeld en de gemeente kan aan die voorwaarden voldoen. De verwachting blijft wel dat nieuwe kavels met enige vertraging beschikbaar komen.
Er zijn een aantal thema’s waar de gemeente mee te maken heeft, of gaat krijgen, die lastig te kwantificeren zijn. Deze onderwerpen gaan mogelijk een risico worden in de toekomst. Daarom zijn deze goed om te benoemen:
- De PFAS en stikstof problematiek is nog steeds relevant en leidt tot vertraging in projecten voor woningbouw en infrastructuur. Ondanks dat de nodige woningen zijn gerealiseerd, heeft het gevolgen voor de ambitie van woningbouwplannen;
- Bij de aanleg van maatschappelijk vastgoed en bedrijventerreinen en woonwijken wordt de nieuwbouw aangesloten op het elektriciteitsnet door Alliander. Alliander heeft aangegeven dat er nog slechts beperkt capaciteit is op het net. Hierdoor moeten in de nabije toekomst keuzes gemaakt worden wie er voorrang krijgt bij de aansluiting. Hierdoor moeten andere projecten wachten op aansluiting en/of ingebruikneming. Dit probleem blijft zich de komende jaren voordoen;
- De Omgevingswet treedt in werking op 1 januari 2024. De wet beoogt onder meer procedures in aantal en omvang te vereenvoudigen. Juridisch is er sprake van een overgangstermijn. Dit betekent een transitie naar plannen en procedures volgens de nieuwe wet. Die transitieperiode is nodig voor inwoners, bestuur en organisatie om nieuwe planvormen en procedures zich eigen te maken;
- De onduidelijkheid over de landelijke Hervormingsagenda Jeugd is niet veranderd ten opzichte van de Programmabegroting 2023. De Hervormingsagenda is nog niet vastgesteld. Na vaststelling komt er ook duidelijkheid over de extra middelen Jeugdhulp die we als gemeente gaan ontvangen, inclusief de inverdienopdracht die daaraan gekoppeld is. Het is nog onduidelijk met welke maatregelen het Rijk komt in de Hervormingsagenda. Er bestaat een risico dat de door het Rijk ingestelde beheersmaatregelen overeenkomen met de door ons ingezette beheersmaatregelen. Op basis van de nu beschikbare informatie verwachten we op de lange termijn een financieel tekort.
Uit de Monte Carlo simulatie komt een totaal benodigde weerstandscapaciteit van € 4.501.131. Dit is
€ 2.754.554 lager dan in de programmabegroting 2023.