Wat hebben we gedaan?
Bevorderen van een veilige woon- en leefomgeving samen met inwoners, ondernemers, organisaties en diverse veiligheidspartners (doel 1)
- In totaal ontvingen de getrainde buurtbemiddelaars 50 meldingen van overlastgevende buren (2021: 48, 2020: 51). Het bemiddelingsgesprek leidde, net als in voorgaande jaren, in 70% van de gevallen tot een oplossing;
- Indien mogelijk ondernamen onze boa’s actie bij overlast door jeugd of honden. Dat deden we op basis van signalen van de wijkplatforms. Over de resultaten voerden we zoveel mogelijk overleg met de wijkplatforms. Niet alle wijkplatforms hebben hotspots aangedragen over de twee thema’s. Soms werd er geen overlast ervaren;
- We hielden actief contact met organisatoren van evenementen. Als vast onderdeel van ons vergunningsproces brachten we in de aanloop naar evenementen de risico’s in kaart. Doordat we dit proces hebben geautomatiseerd, konden ook onze veiligheidspartners van de vergunninggegevens gebruik maken.
Vergroten van de bewustwording en weerbaarheid van samenleving en bestuur met betrekking tot ondermijnende criminaliteit (doel 2)
- We hebben regelmatig aandacht besteed aan het meer alert en weerbaar maken van onze inwoners en ondernemers tegen ondermijning. Ook probeerden we om de meldingsbereidheid te bevorderen. Dit deden we bijvoorbeeld door de sluiting van twee panden vanwege drugscriminaliteit, een nagebootste drugsdumping en tijdens de zorg- en veiligheidsweek in april 2022. Bij het bedrijventerrein Pannenhuis voerden we preventieve controles uit bij ruim 300 bedrijven (project Theseus). De ondernemers ontvingen een meldkaart. Bedrijven die de zaken niet op orde hadden, kregen nogmaals een bezoek;
- We organiseerden in samenwerking met (veiligheids)partners meerdere fysieke voorlichtingsbijeenkomsten. Hierbij werden senioren, jongeren en ondernemers bewust gemaakt van de gevaren van digitale criminaliteit en hoe zij digitaal weerbaar kunnen zijn. Ook lichtten we de doelgroepen voor door berichten in Het Gemeente Nieuws, nieuwsbrieven, social media berichten en met het educatieve digitale lesprogramma HackShield (voor kinderen van 8 t/m 12 jaar);
- Eind 2022 hielden we een integrale actie in het buitengebied gericht op illegale activiteiten in bedrijven, schuren en andere bijgebouwen. In samenwerking met diverse partners bezochten we daarbij ruim twintig locaties. Op twee locaties verrichtten we nader onderzoek. Ook hielden we, op basis van ontvangen signalen, diverse integrale acties bij bedrijven en panden naar veilige en legale kamerbewoning;
- We hebben diverse incidentele integrale controles uitgevoerd bij bedrijfspanden en woningen. Viermaal deden we dat samen met het Districtelijk Ondermijnings Team;
- We trainden onze handhavers op het herkennen van signalen van mogelijke mensenhandel. Verder voerden we diverse controles uit op basis van ontvangen signalen (prostitutie en arbeidsuitbuiting).
Beschermen van een veilige en bereikbare omgeving (doel 3)
- We hielden één bestuurlijke oefening in onze organisatie om goed voorbereid te zijn op rampen en crises. Ook vond een oefening plaats met de gemeentelijke teamleiders bevolkingszorg;
- We hebben bij de crises samengewerkt met onze (veiligheids)partners. Denk hierbij aan de ontmanteling van de bom bij de Aloysiusschool in Huissen en de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne;
- De brandweer heeft geen voorlichting gegeven in de wijk na een brand. Wel gaf de brandweer acht voorlichtingsbijeenkomsten, namelijk:
- één in de gezondheidszorg, genaamd ‘Geen nood bij brand’;
- drie bij woningcorporaties (WOCO);
- vier in winkels, genaamd ‘Keurmerk veilig ondernemen’.