Programma
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Kaderstellende nota's
Beleidsplan wegverhardingen (2017)
Wat hebben we gedaan in 2022
We voerden groot onderhoud uit aan (delen van) asfaltverhardingen:
- Kommerdijk, Dries en Hogeveld in Gendt;
- Kerkstraat in Doornenburg;
- Dikelsestraat, Lingewal, Weteringseweg, Expeditiedreef en Nijverheidstraat in Bemmel;
- Eversstraat en Begonialaan in Huissen;
- Lage Zandsestraat en Baalsestraat in Haalderen;
- Woerdsestraat in Ressen.
Op de volgende (delen van) wegen brachten we een nieuwe slijtlaag van steenslag aan:
- Lage Zandsestraat en Zandheuvel in Haalderen;
- Molenstraat, Hegsestraat en Hemelstraat in Gendt;
- Fresialaan en Hazekamp in Huissen;
- Dikelsestraat en Heuvelsestraat in Bemmel.
Er was groot onderhoud van elementenverhardingen aan (delen van) de:
- Tuinlaan, Kastanjelaan en de Heister in Bemmel;
- Karstraat, Eg en Nijverheidsstraat in Huissen.
Sinds 2020 is het kwaliteitsniveau van alle gemeentelijke wegen teruggelopen van het niveau B (cijfer 5,8) naar het niveau C (cijfer 5,0) in 2022. De kwaliteit op ruim 28% van de oppervlakte van wegen is lager dan B. De terugval gold zowel voor asfalt- als elementenverharding. De daling van de kwaliteit was het sterkste op de asfaltverhardingen van hoofdwegen. Dat is onder meer te wijten aan het uitstel van de reconstructies van de Gochsestraat, (bochten) Karstraat en Looveerweg in Huissen en de Papenstraat in Bemmel. Daarentegen is de kwaliteit op ruim 46% van de oppervlakte van wegen hoger dan het niveau B.
Financieel
In programma 2, onder 'Wat heeft het gekost?, staan de lasten en baten voor onderhoud
wegen onder taakveld 2.1. De middelen voor groot onderhoud onttrekken we aan de voorziening onderhoud wegen. De kapitaallasten voor vervangingsinvesteringen dekken we uit de bestemmingsreserve rehabilitatie wegen.