Wat hebben we gedaan?
Basisonderwijs, kinderopvang, leerlingenvervoer (doel 1 en 3)
- We subsidieerden voor het eerst pedagogisch beleidsmedewerkers voorschoolse educatie in de kinderopvang bij SKAR, kinderopvang de Linge en Kinderopvang Zonnekinderen. Hiervoor ontvingen wij middelen van het Rijk. Deze inzet draagt bij aan een integrale ondersteuningsstructuur voor kinderen van 0 tot 12 jaar;
- Bij alle kinderopvangorganisaties controleerde onderwijsbureau Sardes de VVE op kwaliteit. Uit deze audit bleek dat de VVE-kwaliteit op alle verschillende gecontroleerde onderdelen voldoet. Het pedagogisch handelen kwam het meest positief uit de controle. De meeste ruimte voor verbetering zat in doorgaande lijn en ouderbetrokkenheid en biedt daarmee ruimte om te sturen op ouderbetrokkenheid;
- We implementeerden de Peutermonitor van Innovatie013 in onze gemeente. Deze monitor gebruikten we voor subsidievaststelling voor peuteropvang en voorschoolse educatie;
- We gaven uitvoering aan het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) door deze middelen in te zetten voor groepshulpen VVE in de kinderopvang, gezinscoaches Rijnstad, regionale verzuimcoaches, maatwerk voor thuiszitters, School's Cool en netwerkbijeenkomsten;
- We stuurden op een goede verhouding tussen de inzet van ouders en de inzet van leerlingenvervoer door ouders te vragen om minimaal 2 dagdelen hun kinderen zelf te vervoeren. In 2022 hebben 29 ouders meer dan 2 dagdelen zelfstandig gereden op declaratiebasis;
- Met de samenwerkingsverbanden Passend Wijs en de Verbinding werkten wij samen om ieder kind een passende onderwijsplek te bieden. De afspraken daarvoor staan in het Ondersteuningsplan het Samenwerkingsverband. Wij voerden deze afspraken samen uit en stemden daarmee af over de verbinding onderwijs-jeugdhulp.
Onderwijshuisvesting (doel 2)
- We spraken met de schoolbesturen af om in de loop van 2023 te overleggen over de volgende termijn van het Integraal Huisvestingsplan;
- We rondden de planvorming en aanbesteding van het werk van de uitbreiding van IKC Binnenstebuiten af. Begin 2023 voeren we de werkzaamheden uit. Het schoolbestuur is daarbij de bouwheer/opdrachtgever en wij faciliteren de uitvoering;
- We boekten voortgang op alle projecten uit het IHP. Terwijl verschillende ontwikkelingen ervoor zorgen dat de realisatie van schoolgebouwen steeds lastiger wordt. Bijvoorbeeld door de stijgende kosten van bouwmaterialen, de stikstofvraagstukken, de problematiek met aansluitingen op het elektriciteitsnet en het onvoldoende beschikbaar zijn van tijdelijke huisvesting. Deze vertragende omstandigheden brengen risico's voor de voortgang mee. De voortgang die we boekten op de projecten uit het IHP:
- Voor het schoolgebouw van OBC Bemmel maakten wij een Voorlopig Ontwerp;
- Voor de sporthal van het OBC Bemmel kijken we of grootschalige renovatie van de huidige sporthal mogelijk is in plaats van nieuwbouw;
- Voor IKC de Doornick startten wij met het ontwerpproces en is het bouwteam gestart;
- Voor IKC de Vonkenmorgen rondden wij de locatiestudie af en is de uitvraag voor het projectmanagement gedaan;
- Voor IKC Het Sterrenbos zijn wij bezig om het programma van eisen af te ronden. Hierna doen we een uitvraag naar een bouwprojectmanager, architect en adviseurs.
- We droegen alle schoolgebouwen, op één na, juridisch in eigendom over aan de schoolbesturen. In 2023 dragen we ook de laatste school in eigendom over.
Laaggeletterdheid (doel 4)
- We besteedden bij de landelijke themaweken expliciet aandacht aan laaggeletterdheid;
- Alle taalvrijwilligers zijn getraind op het herkennen van en ondersteunen bij laaggeletterdheid;
- We breidden het lezerspanel van de gemeente Lingewaard uit met ervaringsdeskundigen. Ook is een taaldocent van een van onze taalaanbieders betrokken bij het lezerspanel;
- De inspanningen en de resultaten zijn nog niet allemaal geëvalueerd vanwege gebrek aan capaciteit.